Klokka i Hundvåghallen

I bruksanvisningene nedenfor så står nummerne på bilde over i parentes.


Stille inn klokka før kampstart (når man kan benytte spilletider som allerede er lagt inn):

  1. Trykk "ON/Start" (6)
  2. Bruk piltastene (13) øverst til høyre til å velge Handball, dersom dette ikke vises i panelet på klokka
  3. Trykk "OK" (11)
  4. Bruk piltastene (13) øverst til høyre til å velge spilletid, fks. 2 x 0-20
  5. Trykk "OK" (11)
  6. Panelet på klokka viser da 0:00 og klokka er klar til kampen

Stille inn klokka før kampstart (når spilletid ikke er tilgjengelig i hurtigvalg):

  1. Trykk "ON/Start" (6)
  2. Bruk piltastene (13) øverst til høyre til å velge Handball, dersom dette ikke vises i panelet på klokka
  3. Trykk "OK" (11)
  4. Bruk piltastene (13) øverst til høyre for å velge spilletid, fks. 2 x 0-20
  5. Trykk "OK" (11)
  6. Panelet på klokka viser da 0:00
  7. Hold "Sel" (8) inne i cirka 5 sekunder (til pipingen stopper), da vil Period Number/ game 2 vise i panelet på klokka
  8. Trykk på piltasten (13) til høyre (den som viser pil mot høyre), da vil Period duration/ game: xx min vise i panelet på klokka
  9. Trykk på "+" (13) eller "-" (13) for å endre spilletid
  10. Trykk "OK" (11) når valgt spilletid viser i panelet på klokka
  11. Panelet på klokka viser da 0:00 og klokka er klar til kampen 

Dersom man skal starte en ny kamp med samme spilletid som forrige, fks. på en minihåndballturnering, så trenger man kun gjøre følgende:

  1. Hold "New Match" (2) inne i minst 5 sekunder, dvs inntil pipingen stopper
  2. Trykk "OK" (11)
  3. Panelet på kolla viser da 0:00 og klokka er klar til ny kamp


PAUSE:

  • Klokka stopper automatisk når spilletiden er over og fløyta blåser automatisk
  • Ingen aksjon er nødvendig for å endre fra 1. omgang til 2. omgang. Etter en (kort) tid så endrer klokka seg automatisk fra 1. til 2. omgang. 
  • Dersom man ønsker å avbryte automatisk nedtelling av pause på 10 minutter (i hall A), så trykk "Stop" (7)

Fløyte-knappen (5) benyttes for å få lagenes og/eller dommernes oppmerksomhet: 

  • For å få lagene på banen før kamp eller etter pausen
  • For å få dommernes oppmerksomhet ved time-out, feil bytte, osv.

"ON/Start" (6) benyttes for å sette i gang kampen:

  • Når 1. omgang skal startes
  • Når 2. omgang skal startes
  • Etter stopp i spillet, fks. etter utvisning, time-out, osv.

"Stop" (7) benyttes for å stoppe spilletiden midlertidig:

  • Når dommerne viser time-out tegnet
  • Når man ønsker å avbryte nedtelling av pause (i hall A).

"Correction" (9) benyttes dersom man har trykket feil antall mål, feil utvisning, osv.

  • Trykk "Correction" (9) - da vil panelet på klokka blinke
  • Trykk på den knappen du har feiltrykket - da korrigerer du
  • Trykk "Correction" (9) - feilen er rettet og klokka er klar til ordinære registreringer
  • EKSEMPEL: dersom du feilaktig har gitt et mål til bortelaget som skulle vært registrert på hjemmelaget
  • Trykk "Correction" (9)
  • Trykk på "Score" (15) for Visitors 
  • Trykk på "Correction" (9)
  • Trykk på "Score" (15) for Home
  • Da har du både tatt bort det feilaktige målet til bortelaget, samt gitt hjemmelaget målet de skal ha

TIME-OUT

  • Trener legger det grønne time-out kortet på sekretariatsbordet
  • Trykk på fløyte (5) og stopp klokka ved å trykke på "Stop" (7), og hold opp time-out kortet slik at dommerne ser det
  • Dommerne godkjenner stans i spillet ved å vise "Time Out" tegnet. 
  • Trykk deretter på "Time Out" (12) - husk å trykke på korrekt lag, dvs Visitors eller Home
  • Klokka teller ned fra 1 minutt og piper selv når tiden er ute (den varsler først når det er 10 sek av time-out igjen)
  • Trykk på "ON/Start" (6) når dommerne blåser kampen i gang igjen

REGISTRERINGER:

  1. Mål registreres ved å trykke på "Score" (15) for hhv hjemme- og bortelag
  2. Timeout registreres ved å trykke på "Time Out" (12) for hhv hjemme- og bortelag
  3. Utvisning registreres ved å trykke på "Fouls" (14) for hhv hjemme- og bortelag 

SLÅ AV KLOKKA:

Når kampen(e) er ferdig og man skal rydde bort klokka, så slås denne av ved å holde inne "OFF" (1) til pipingen stopper og klokka slår seg av.